Jeg, Maja og Anders skal [kanskje] lage scifi!!

Deltok ved Majas verdensbyggingsworkshop på HolmCon, og jobbet sammen med henne fram skissen til en sci-fisetting vi [kanskje] skal pusle litt med de nærmeste par åra. Her er skissen:

Sci-fiprosjektet [arb.tittel]

For 2000 år siden ble det sendt ut 13[?] enorme, sentiente arkologiskip [fra en døende planet/koloni/vår jord?].

Deres oppgave var å bringe sin besetning til en ny, beboelig klode.

Etter all denne tiden har de ennå ikke lykkes.

Enkelte av skipene befinner seg tilstrekkelig nær til at de kan kommunisere med hverandre, kommunikasjon som kan ta tiår og hundreår.

Skipene var opprinnelig ment å fungere som byggemateriale ved opprettelsen av en ny koloni, men enkelte av skipene har innsett at det vil bety deres undergang som sentiente skapninger. I løpet av 2000 år har skipene hatt god tid til å grunne over disse spørsmålene, og noen av dem har utviklet dødsangst. Hvordan vil de og deres scannere reagere om man faktisk nærmer seg en beboelig planet?

I enkelte av skipene har også skipets bevissthet dødd. I disse nekroskipene er vedlikeholdet en langt større utfordring. Prosesser holdes i gang av skipets reaktorer, men tilværelsen er grå, svart? Beinhard. Hvordan vil besetningen… innbyggerne på et slikt skip reagere ved evt. møte med et levende skip?

Eksperter er kryogenisk bevart for å kunne være klare til å bistå med 2000 år gammel ekspertise ved opprettelsen av en ny koloni. Men generasjoner har levd og dødd på skipet. Noen må jo vedlikeholde det. Noen må holde sentiteten skipet er med selskap… så de ikke blir gale av ensomhet. Et av formålene var også å la den kulturelle og teknologiske utviklingen fortsette i de enorme avstandene mellom stjernene… men mye skjer på 2000 år.

Det som en gang var kunnskap om programmering har blitt til en mystisistisk religion hvis apokryfe språk (koden) kun de innvidde behersker. Kommunikasjonen med skipet er en hellig handling, [og kanskje har skipe(ne) kommet til å betrakte seg selv som en guddom?]

I et skip er det mange ulike samfunn, religioner, grupperinger og bevegelser. Det finnes hemmelige passasjer, kryptiske losjer, profeter og mennesker som velger å organisere livene på sine egne vis. Det lever mange, mange [hndretusen/millioner?] på hvert skip. I evig drift mot fremtiden.

Skipet er under stadig utvikling og utbygging ettersom nye behov oppstår. Ressurser hentes i asteroidefelt og fra kometer/planeter man passerer, av sonder/spesialister.

Men hittil har ingen av de [13?] skipene som ble sendt ut klart å finne den forjettede, beboelige planeten.

Hovedfokus for settingdesign: et av skipene

Hvem spiller man? De innvidde? Forskjellige arketyper/karakterklasser på skipet? Skipet selv?

Ikke: post-apo/dystopi

«Som en mellomting mellom Inkalen og Warhammer 40K – som har vaska seg!»

Mulige inspirasjonskilder:
Inkalen
Warhammer 40 K
Lars von Triers Melancholia?
2001: En romodyssé

– Stikkordsliste

Episk

– Romskip som små verdener
— Random work in progress
—- Endringer innad / oppstår nye rom/ganger
—- Hemmelige ganger
—– Hemmelige forbindelser/samfunn/konspirasjoner
— Signaler fra andre skip
— Enkelte innbyggere må være våkne for å unngå at skipet blir koko av ensomhet.
— Fysisk kontakt mellom enkelte av skipene med 3-400 års mellomrom, for å utveksle informasjon, mannskap og erfaringer.
— Tidligere møte med et nekroskip (død bevissthet) kan ha skapt dødsangst hos ”vårt” skip.
— Skipet er ment å være byggemateriale for koloni når man finner beboelig planet
— Dette, og møtet med nekroskipet, har skapt frykt og dødsangst hos skipet
— Kryogenisk frossede eksperter for å bevare kunnskapen om hvordan kolonien en dag skal opprettes, parallellt med et samfunn som har fått utvikle seg i 2000 år [eksempeltall].
— Selvbevisste romskip. Noen av dem er døde.
— Nekroskip: bevisstheten er død, men prosesser holder innbyggerne i live. Kanskje flere i koma?
—- De innvidde har blitt ”nekromantikere” fordi skipets hellige bevissthet er tapt
— Genetiske markører gjør det mulig kun for enkelte å kommunisere med skipene?
— Flere samfunn i hvert av dem
— ”Barokk”/”rokokko” design
— Søker etter beboelige planeter. Ikke funnet på 2000 år.
— Gruver/forskningsstasjoner/sonder? Mulige spillsteder.
— Skumle ting/”space dragons”

Konflikter

— Døde vs. levende skip
— Universets største startkabel?
— Ressursplyndring?
— Mystisistisk hacking (tech/religion)
— Interne konflikter på skipet

Surrealisme

– Mystiske/uforklarlige fenomener
— Eksempel: skipet kommuniserer og det oppleves som åpenbaringer
— NB! Elegant/symbolsk.
— Arketyper (unike for settingen)
— Settingspesifikk ”astrologi”/alkymi

«Prinsesser»

– Likestilling uten matriarkat
— Sterke kvinner i maktposisjoner
— Alle kjønn [spiller/rolle] kan spille alt [?]

Religion

– Apokryfe tekster kun de innvidde forstår
— De ”innvidde” = ”dataingeniører”, men med en mystisistisk tilnærming til faget
– Mystisisme
— Munker
– Mangfold
— Mulighet for gudetro indviduelt/grupperingsbasert

Mulige kampanjemål/tema

– Funnet av den forjettede planet (vil skipet tillate det, med sin dødsangst?)
– Mottak av signaler fra andre skip
– Møte med nekroskip
– Konflikter mellom samfunn/individer på skipet

Vi vil nok ha ett skip som hovedfokus for spillet, men med tips om hvordan man kan utvikle sine egne.

Vi satser på å skrive 20-40 sider (+ 10? sider system?) over en 1-2 års periode.

I det minste i begynnelsen vil settingteksten trolig ta form av fragmenter, kortprosa og korte noveller alá Itras by.

Over and out. May the ship never die.

 

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Rollespill, sf, Skriveri. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Jeg, Maja og Anders skal [kanskje] lage scifi!!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s